Selasa, 5 November 2013

Terdapat tiga jenis awan (cloud) iaitu:




a)      Public Cloud

Ianya memerlukan pembekal perkhidmatan membuat sumber, seperti aplikasi dan penyimpanan, yang boleh digunakan kepada orang awam melalui Internet. Antara manfaat utama menggunakan perkhidmatan awan awam ialah:

·      Ianya mudah dan murah untuk ditubuhkan kerana perkakasan, aplikasi dan jalur lebar kos yang dilindungi oleh pembekal.
·         Berskala untuk memenuhi keperluan.
·         Tiada pembaziran sumber kerana anda membayar untuk apa yang anda gunakan.


b)      Private Cloud

Merupakan satu rangkaian data center yang membekalkan perkhidmatan kepada beberapa orang dalam kuantiti yang terhad. Awan swasta (juga dipanggil awan dalaman atau awan korporat) adalah satu istilah pemasaran untuk hak milik seni bina komputer yang menyediakan perkhidmatan untuk menjadi tuan rumah kepada bilangan orang yang terhad.


c)      Virtual Private Cloud


Merupakan public cloud yang diwujudkan untuk kegunaan peribadi. Awan maya swasta (VPC) adalah bahagian logik awan awam seni bina pelbagai penyewa pembekal perkhidmatan untuk menyokong pengkomputeran awan swasta dalam persekitaran awan awam. Sama seperti rangkaian persendirian maya (VPN) menyediakan pemindahan data yang selamat melalui Internet awam, VPC menyediakan pemindahan data yang selamat antara syarikat swasta dan pembekal awan awam, memastikan bahawa data setiap pelanggan kekal diasingkan daripada data setiap pelanggan lain kedua-dua dalam transit dan dalam rangkaian pembekal awan itu. Ini boleh dicapai melalui penggunaan dasar-dasar keselamatan yang memerlukan beberapa - atau semua - unsur-unsur berikut: menangani penyulitan, terowong, IP swasta atau memperuntukkan VLAN yang unik untuk setiap pelanggan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan